TRABANT układy zapłonowe - elektronika-motocyklowa

Przejdź do treści

TRABANT układy zapłonowe

Układy zapłonowe bezstykowe.

Stosowane w Trabantach 601 moduły elektroniczne bezstykowe ESE - 2H pomimo oczywistych zalet są często krytykowane. Przyczyną jest niedoskonałe zabezpieczenie przed wilgocią modułu i płytki sterownika (czujnika). Elementy elektroniczne sa zabezpieczone cienką warstwą lakieru który pod wpływem zmian temperatury po wielu latach przestaje izolować i mogą pojawiać się problemy związane z wpływem czynników atmosferycznych. Dodatkowo wszystkie połączenia elementów układu zapłonowego wykonane przy pomocy konektorów płaskich i oczkowych pod wpływem agresywnego środowiska korodują i pogarszają jakość połączeń aż do wyłączenia układu zapłonowego.

Zwiększenie bezawaryjności można zapewnić poprzez okresowe kontrole stanu połączeń i dodatkowe zabezpieczenie ich środkiem konserwującym (smar silikonowy, wazelina techniczna itp.) Wystarczy raz w roku przed sezonem jesienno-zimowym przy okazji np. sprawdzania i czyszczenia świec wyczyścić dodatkowo przewody (szczególnie przewody wysokiego napięcia), oczyścić cewki zapłonowe ponieważ osad z kurzu przy dużej wilgotności powietrza powoduje przebicia i problemy z zapłonem. Obudowa modułu ESE - 2H (czarna skrzynka) też daleka jest od doskonałości i powinno się ją uszczelnić i zamocować tak aby przewody skierowane byly w dół (zabezpieczenie przed zalewaniem wodą w okolicy wiązki przewodów). Można też dodatkowo po otwarciu obudowy zabezpieczyć elementy elektroniczne dodatkową warstwą lakieru poliuretanowego.

Płytka czujnika znajdująca się w aparacie zapłonowym także posiada trzy konektory narażone na korozję które warto skontrolować i zabezpieczyć a dodatkowo plytkę z czujnikiem przy okazji demontażu także można zabezpieczyć lakierem poliuretanowym. Magnes wirnika aparatu zapłonowego także może doprowadzić do niespodziewanej awarii szczególnie gdy przyciągnie jakieś drobne stalowe elementy np. podkładki lub stalowe opilki wymieszane z olejem i kurzem powodując zwarcie lub nawet mechaniczne uszkodzenie czujnika. Przy okazji demontażu warto oczyścić magnes.

Naprawiamy moduły ESE - 2H (TGL 8389.18) oraz czujniki (TGL 8389.19)
aparat zapłonowy 8389.19 naprawa
naprawa modułów Trabant


Ustawienie zapłonu:
Zalecany kąt wyprzedzenia zapłonu dla układów zapłonowych z przerywaczem dla silnika P 60 wynosi 24 stopnie 30 minut +/- 1 stopień 14 minut ( 4mm +/- 0,4mm )
Zalecany kąt wyprzedzenia zapłonu dla układów zapłonowych z elektronicznym modułem ESE-2H wynosi 21 stopni +/- 1 stopień ( 3mm +/- 0,3mm )

Naprawiamy elektroniczne moduły STS-12, STS-14N, STS-116, STS-116+, STS-14N+ stosowane w klasycznych silnikach z aparatem zapłonowym z przerywaczami mechanicznymi i odśrodkowym regulatorem kąta wyprzedzenia zapłonu.
STS-116N stykowo-tranzystorowy




STS-116N przeznaczony do instalacji 6V z minusem na masie.

Moduł stykowy wzmacniacz iskry MZ ETZ




STS-14N przeznaczony do instalacji 12V z minusem na masie.

Podłączenie do oryginalnego przerywaczowego układu zapłonowego dodatkowych modułów zwiększa energię wyładowań, sprawność układu przez zmniejszenie strat.
Brak iskrzenia styków przerywaczy zwiększa wielokrotnie trwałość styków, zatrzymuje ich nagrzewanie i wypalanie.
Układ może byc stosowany z cewkami oryginalnymi oraz z wieloma innymi cewkami przeznaczonymi do klasycznych układów zapłonowych.
Brak kondensatora dodatkowo zwiększa bezawaryjność układu.
Więcej szczegółów dotyczących proponowanych rozwiazań znajduje się na stronie klasyczne układy zapłonowe
© 2024 Copyright DIGITECH All Right Reserved
Wróć do spisu treści